BIOFACH - Pressrelease - Sverigepaviljongen SWEDEN Into Organic

2016-02-04

Sweden Into Organic i samarbete med KRAV på BIOFACH växer ytterligare 2016

Den 10-13 februari 2016 slår BIOFACH, världens ledande mässa för ekologisk mat, upp portarna i Nürnberg. Bland de omkring 2 000 utställare som deltar från världens alla hörn återfinns även den svenska paviljongen SWEDEN Into Organic som arrangeras av mässans svenska representant Trade Fair Agency AB i samarbete med KRAV.

Sverigepaviljongen SWEDEN Into Organic har de senaste åren vuxit kraftigt. På bara två år, från 2014 till 2016, har paviljongen mer än tredubblats i storlek - från 24 kvadratmeter till hela 80 kvadratmeter. Under 2016 kommer 10 svenska aktörer med ekologiska produkter att medverka, någonting som visar på det ökade intresset hos svenska företag, verksamma i den ekologiska branschen, att nå ut med sina produkter till resten av världen.

Den svenska paviljongen har ett toppläge i Hall 5, den mest attraktiva hallen på BIOFACH. I närheten av de svenska utställarna återfinns även de två stora landspaviljongerna från Danmark samt den Finska paviljongen.

De företag som medverkar i SWEDEN Into Organic på BIOFACH 2016 är:

° KRAV - Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. KRAV utvecklar reglerna för KRAV-certifierad produktion och informerar om och marknadsför KRAV-märkt mat.

° á la eco - Erbjuder produkter inom ekologisk hälsokost och kroppsvård. Det egna varumärket omfattar ekologisk bönpasta, veganska pålägg och såser, lakrits samt ekologisk bomull. Alla produkter som säljs garanteras vara "ekologiska och naturliga".

°Almnäs Bruk - Jord- och skogsbruk som drivs med en ekologisk och hållbar värdegrund. Jordbruket är KRAV-certifierat och skogsbruket FSC-certifierat. På Almnäs Bruk finns även omkring 800 nötkreatur och man tillverkar mejeriprodukter däribland högkvalitativa ostar.

° Food for Progress Scandinavia - Företaget utvecklar ingredienser och produkter som är smakrika, hälsosamma, och respektfulla mot människor, djur och miljön. En av produkterna är ?Beat? som består av en massa gjord på ekologiska bönor som kan blandas med kött.

° Frebaco Kvarn - Ett familjeföretag som sedan 1981 tillverkat högkvalitativa spannmålsprodukter. Företaget har ett stort fokus på långsiktig hållbarhet i tillverkningen och är stolta över att inneha stämpeln "Klimatsmart".

° Get Raw - Drivs av mor och dotter som ser det som sin mission att få Sverige att ?snacksa? nyttigare. De barer som Get Raw säljer är, som namnet antyder, raw barer gjorda av ekologiska ingredienser. Barerna är även fria från tillsatser och socker.

° Lily & Hanna - Tillverkar raw food glass som är helt fri från tillsatser, animaliska produkter och raffinerade ingredienser. Glassen tillreds varsamt utan att upphettas, så att ingrediensernas naturliga näringsinnehåll och smak bevaras.

° Malmö Chokladfabrik - Den enda svenska chokladtillverkaren som gör choklad från grunden, från kakaoböna till choklad. Chokladen tillverkas helt utan onödiga tillsatser och finns i ett flertal spännande smakvariationer.

° Polarica - Sortimentet består av vilda och odlade bär, bärkoncentrat, svamp och vilt samt andra lappländska delikatesser. Polarica arbetar med högklassiga råvaror, kundanpassade produkter och produktion med den senaste tekniken för minsta möjliga miljöpåverkan.

° Roomi - Ett ekologiskt, alkoholfritt, men framför allt gott alternativ till vin och annan alkoholhaltig matdryck. Roomi görs av vinbär och aroniabär. Företaget har bland annat valt att klimatkompensera sina transporter genom VI-skogen.

Utöver de företag som medverkar i Sverigepaviljongen, SWEDEN Into Organic, kommer bland annat svenska Oatly att medverka med egen monter på BIOFACH. Oatly tillverkar ett alternativ till mejeriprodukter gjort på havre.

Parallellt med BIOFACH går även mässan VIVANESS som har sitt fokus på naturkosmetik. VIVANESS firar 2016 sitt 10-års jubileum och på denna mässa återfinns bland annat det svenska företaget Humble Brush som tillverkar miljövänliga bambutandborstar.

BIOFACH 2016 är en självklar mötesplats för aktörer inom ekologi och hållbarhet från hela världen. Mässan erbjuder en gedigen plattform för att knyta kontakter med kunder, leverantörer och samarbetspartners, samt möjliggör för företag att nå internationellt. Varje år besöker omkring 45 000 personer från 130 olika länder BIOFACH och mässan bevakas intensivt av världens media.

Mer information om alla utställare och BIOFACH och VIVANESS finns på www.biofach.de.