BIOFACH - Pressrelease - Fortsatt stark svensk närvaro under 2018

2017-11-07

BIOFACH går den 14-17 februari 2018 i Nürnberg och är världens ledande mässa för ekologiska livsmedel. Här presenterar omkring 3 000 utställare från hela världen senaste nytt från den ekologiska branschen och bland utställarna återfinns även i år den svenska paviljongen SWEDEN Into organic.

Paviljongen arrangeras av mässans svenska representant, Trade Fair Agency AB, i samarbete med KRAV och inför 2018 års mässa finns totalt elva högintressanta företag representerade i paviljongen. Intresset för BIOFACH på den svenska marknaden är fortsatt stort och inom de kommande åren beräknas paviljongen växa, för att göra plats för det stora antal företag som visat intresse för att delta på mässan.

SWEDEN Into organic välkomnar både KRAV-märka företag och företag med ekologiska produkter, för att möjliggöra för så många olika aktörer som möjligt att delta på mässan i ett svenskt sammanhang. Viktigt är dock att alla utställare lever upp till mässans mycket höga krav på ekologisk standard. Sedan BIOFACH 2017 finns även möjligheten att ställa ut i KRAVs ?Skafferi?, där produkter visas upp i mindre skala.

De som deltar i årets svenska paviljong är:

* KRAV Ekonomisk Förening
Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. KRAV utvecklar reglerna för KRAV-certifierad produktion och informerar om och marknadsför KRAV-märkt mat.

* Alex & Phil - KRAV
Ärlig, ekologisk och rättvis barnmat! Tillagad enbart av frukt, bär, äkta juice, havre, amarant, rapsolja och kryddor. Alex & Phil har ambitionen att göra genuint högkvalitativ barnmat som smakar hemgjord och som är minst lika nyttig som den man kan laga själv.

* Breeders of the Royal Islands, Sweden
Sex generationers erfarenhet kombinerat med nytänkande och den modernaste tekniken. Allt detta tillsammans med noggrannhet över varje djurs välfärd resulterar i de finaste produkterna med den högsta kvaliteten.

* Camelina of Sweden - KRAV Skafferiet
by Ranch AB lanserade under 2015 Sveriges enda ekologiskt närodlade och kallpressade camelinaolja ? Camelina of Sweden. Camelinaoljan är en helt naturlig produkt som kan användas i matlagning och även drickas som den är, för att man ska få i sig hela dagsbehovet av omega 3. Produktionen sker i princip helt utan svinn, då resterna säljs som näringsladdat djurfoder.

* Get Raw - EKO
Get Raw startades i grundarnas kök med visionen att få världen att snacksa nyttigare. Alla barer från Get Raw är ekologiska, veganska och glutenfria knippen av energi. Tanken är att ?nyttigare? också ska betyda ?godare?.

* Gunnar Dafgård AB
Genom tre generationer har Dafgårds utvecklat svensk husmanskost. Verksamheten har varit igång sedan 1930-talet och är fortfarande ett familjeföretag som vill utveckla god och bra mat. Alla maträtter ska inte bara ha rätt smak, utan även rätt konsistens, dofta gott och ha ett inbjudande utseende.

* Hällestads Svamp - KRAV
Hällestad är en gård i hjärtat av Skåne och här har det odlats svamp i två generationer. Samtliga svampar, förutom kantarellerna, odlas på gården. Hällestads handplockade svamp kommer från ett gediget kunnande om hur en svamp skall smaka och se ut och alla svampar plockas när de är precis färdiga. Vid sidan om de dagsfärska svamparna säljs även chutney, marmelader och annat från gården.

* Kronfågel - KRAV
Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent som producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel Bosarpkyckling® kommer från våra små, lokala gårdar i Sverige, där både kycklingarna och gårdarna är 100 procent ekologiska och KRAV-certifierade. Kycklingarna är av den långsamväxande rasen Rowan Ranger.

* SMAKIS - KRAV Skafferiet
Företaget tillverkar ekologiska och KRAV-märkta juicer och smoothies av frukt, bär och havre och har ett stort fokus på att lära barn värna om varandra och om vår jord. På Smakis vill man ha smaker som smakar på riktigt.

* Superfruit Scandinavia - EKO
Superfruit är nordens ledande varumärke inom superfruits, superfoods och raw foods. Sedan starten 2007 har man levererat naturliga och ekologiska produkter av högsta kvalitet, med garanterat ursprung och utan onödiga tillsatser.

* The Smiling Group - EKO
Under parollen ?Bra för dig // Bra för bonden? framställs Smilings produkter under schyssta förhållanden, garanterade genom Fairtrade-märkning. Bland produkterna ingår nötter, mandlar, kokos, barer och juicer. Råvarorna förädlas i samma land som de odlas för att skapa lokala arbetstillfällen och låta värdet av förädlingen stanna kvar inom landet.

Utöver utställarna i paviljongen SWEDEN Into Organic deltar även följande företag som enskilda utställare på BIOFACH 2018.

* Ekko Gourmet
Ekko Gourmets koncept och mål är enkla och kommer från själ och hjärta. Företaget erbjuder välsmakande, vegetariska och ekologiska produkter med ingredienser som kikärtor, linser och bönor, hackade grönsaker, nötter och kryddor. Målet är att erbjuda en smaksensation med goda kryddor och bitar av saftiga grönsaker.

* HealthyCo
Fokus ligger på funktionella, goda, nyttiga samt gärna proteinberikade produkter där ledordet är ?det man själv konsumerar vill man även dela med sig av till andra?. Hälsotrenden ökar ständigt och det är här HealthyCo kommer in med hälsosamma och funktionella produkter.

* PLUS4630
Plus4630 är ett företag som erbjuder noggrant utvalda kvalitetsprodukter från Grekland. Företaget reser runt för att hitta unika produkter och upptäcka nya producenter. Dessutom har ett eget varumärke för premiumprodukter utvecklats med namnet MERAKI ? Fine Greek Products. Bland produkterna finns oliver, olivolja, fetaost och smaksatta havssalt.

Parallellt med BIOFACH arrangeras VIVANESS ? en av de mest etablerade mässorna för naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård. Här deltar följande svenska företag.

* Humble Brush
Företaget tillverkar miljövänliga tandborstar av bambu, utvecklade för att vara biologiskt nedbrytbara, snygga och funktionella. Utöver själva produkten arbetar företaget med välgörenhet och skänker motsvarande produktionskostnaden för en tandborste, för varje såld tandborste. Humble Brush har vunnit flertalet utmärkelser världen över för sin innovativa affärsidé och produkt.

* Inekogruppen
Inekogruppen AB är ett svenskt egenvårds- och hudvårdsföretag som utvecklar, marknadsför och säljer rena, naturliga och ekologiska produkter, både som tillverkare och agentur. Inekogruppen menar att ekologi innefattar mer än bara ingredienser. Hållbarhet och medvetenhet om vår miljö och hur vi påverkar den i samtliga led är något som genomsyrar företagets dagliga tänk.

* Viridi Eco
Viridi Eco är ett svenskt hudvårdsföretag som bildades år 2015. Viridi är latin och betyder ?grön? medan förkortningen eco står för ekologiskt. Tillsammans med Sveriges kunnigaste experter inom branschen med många års erfarenhet, tillverkar företaget exklusiv ekologisk hudvård.

BIOFACH 2018 är en självklar mötesplats för aktörer inom ekologi och hållbarhet från hela världen. Mässan erbjuder en gedigen plattform för att knyta kontakter med kunder, leverantörer och samarbetspartners, samt möjliggör för företag att nå ut internationellt. BIOFACH 2018 erbjuder därtill ett gediget konferensprogram under temat ?Next Generation?. Varje år besöker över 50 000 personer BIOFACH och mässan bevakas intensivt av världens media.

Mer information om alla utställare och BIOFACH finns på www.biofach.de.

Välkommen att kontakta oss för mer information.

E-post: marie.jaeger@tradefairagency.se
Telefon: 070 306 28 14

Marie Jaeger
Sverigeansvarig BIOFACH
Arrangör av SWEDEN Into organic