BIOFACH 2025 – Hållbar inspiration & brett utbud

2025-02-11 | Nyheter

BIOFACH 2025 öppnar med ett brett produktsortiment och hållbar inspiration för livsmedelssektorn

Idag öppnar BIOFACH, världens ledande mässa för ekologisk mat, i Nürnberg. Från den 11 till 14 februari 2025 samlas branschen i den ekologiska matmetropolen för att gemensamt hantera globala utmaningar och bygga nätverk. Temat för årets kongress är “Yes, we do! How to effect change in the organic food segment”. Cirka 2 300 utställande företag från 94 länder kommer att presentera den ekologiska sektorns bredd och innovation.

– BIOFACH 2025 kommer att visa hur branschen aktivt driver förändring. I tider av flera samtidiga kriser är ekologisk omställning viktigare än någonsin. Med sitt omfattande produktutbud i nio mässhallar och en medföljande kongress ser BIOFACH sig som en vägledande kraft som ger riktning, dialog och inspiration, säger Dominik Dietz, mässans direktör.

Ett brett utbud och branschtrender

På BIOFACH 2025 får aktörer från hela värdekedjan en omfattande översikt över produkter och lösningar inom den ekologiska sektorn. I nio utställningshallar presenteras en mängd olika produkter från internationella utställare. Nästan hälften av de deltagande företagen erbjuder ekologiska ingredienser för livsmedel och naturlig kosmetik samt vegetariska och veganska alternativ.

Denna utveckling speglas även i BIOFACH Trends 2025 där trendkommittén, bestående av experter inom ekologi och hållbarhet, har utsett två huvudtrender för året:

  • ”Next-level Plant-based” – beskriver den dynamiska utvecklingen av växtbaserade alternativ på marknaden, där innovativa produkter kombinerar smak och hållbarhet och sätter nya standarder.
  • ”We, Myself and I” – speglar spänningen mellan idealism och hedonism. Pris och variation står i centrum för konsumenternas köpbeslut, medan hållbarhet har fått en mindre framträdande roll. Samtidigt efterfrågar konsumenter fortfarande transparens och miljömedvetenhet från producenter.

Årets produkttrender inkluderar bland annat:

  • ”Rebel’s Choice” – upproriska ögonblick av (ekologisk) njutning
  • ”Vegan en Vogue” – växtbaserade smakupplevelser
  • ”Culinary Ease” – högkvalitativa och bekväma produkter
  • ”Cheers to Every Moment” – hållbara drycker för alla tillfällen
  • ”Functional Finesse” – livsmedel med mervärde

Höjdpunkter från kongressprogrammet

BIOFACH 2025:s kongress innehåller 171 enskilda sessioner och fungerar som en plattform för branschens ledande aktörer. Sju forum täcker ämnen som marknadsutveckling, trender, politiska ramar, best practice-exempel och framtidsvisioner. Kongresstemat har tagits fram i samarbete med BÖLW (Tyska förbundet för ekologiska livsmedelsproducenter), som är BIOFACH:s nationella stödorganisation, samt den internationella huvudpartnern IFOAM – Organics International.

Ett omfattande ramprogram

Besökare kan se fram emot ett mångsidigt program med flera nyheter och höjdpunkter:

  • INNOVATION STAGE och PRESENTATION STAGE – plattformar där unga startups och ekologiska pionjärer presenterar sina idéer.
  • PLANETARY HEALTH – en utveckling av tidigare World of VEGAN, med fokus på hållbar kost och växtbaserade lösningar.
  • “Organic Food in OOH” – utökad specialutställning om ekologisk mat i storkök och restauranger, inklusive live-kokningar och guidade turer.
  • BIOFACH Novelty Stand och International Newcomers & Start-ups area – innovationer från unga företag och internationella aktörer i Hall 4A.
  • “Young Innovators” – en paviljong som stöds av Tysklands näringslivsdepartement BMWK.
  • BIOFACH Start-up Pitches – där unga företag får presentera sina produkter för branschen.

Besökare kan även rösta på sin favoritprodukt online eller vid Novelty Stand och vara med i valet av Best New Product Award, som delas ut i 12 kategorier under mässans sista dag.

För mer information, besök: www.biofach.de